Thursday 16 October 2014

PETUA HILANGKAN GASTRIK

Gastrik ni disebabkan perut kita terlalu berasid. Jadi untuk neutralkan asid, kita perlu cari makanan yang bersifat sedikit alkali.

Saya mempunyai teman karib yang gastrik. Kesian melihat keadaannye klu kesakitan ini datang berulang. Slalunya keadaan ini datang menyerang kalau dia lambat makan. Mula2 ingat dia migrain, jadi selalulah dia telan pain killer. Tetapi keadaan masih lagi sama, sehinggalah satu hari dapat tau yang sebenarnya dia gastrik. Gastrik ni bukanlah penyakit no 1 dunia, tapi kalau si pesakit tidak cuba mencari jalan penyelesaian, alamat meranalah badan sampai jalan pun membongkok..ishh..ish.. kesiana..

Jom baca info menarik tentang gastrik yang anda patut tahu.


APA ITU GASTRIK
Gastrik terjadi akibat dinding permukaan di dalam perut seseorang individu itu telah terhakis oleh asid gastrik iaitu asid yang dikeluarkan oleh perut untuk mencernakan makanan. 
Hakisan pada permukaan dinding perut ini bukan berlaku dalam masa sehari malahan mungkin mengambil masa berbulan-bulan atau bertahun-tahun sebelum seseorang itu mengalami simptom/tanda-tanda sakit perut di bahagian ulu hati. 

TANDA-TANDA GASTRIK
(a) Sakit ulu hati
(b) Rasa mual
(c) Rasa perut kembung
(d) Kemungkinan pesakit juga akan muntah 

kat sini ada cara semulajadi untuk atasi gastrik. sesiapa yang berkenaan bolehlah cuba yer...
4 makanan yang membantu mengurangkan sakit gastrik anda, termasuk:

Susu sejuk
Susu adalah tinggi kandungan kalsium. Kalsium membantu mengelakkan pembinaan asid dan menyerap lebihan asid yang tidak diperlukan.susu bantu hilangkan atasi gastrik sakit perut
Susu sejuk pula membantu melegakan sedikit rasa perit gastrik.
Boleh lah buat banana milk shakes untuk legakan gastrik

Pisang
Pisang tinggi kandungan potassium dan mempunyai nilai pH yang tinggi.Pisang juga mempunyai komponen yang membantu dinding perut untuk menghasilkan lebih banyak mukus. Mukus ini melindungi dinding dalam perut dan mengurangkan kerosakan dalam perut yang disebabkan oleh asid gastrik.Pisang yang terlebih masak mempunyai nilai pH yang lebih tinggi. pH yang tinggi bermaksud ia bersifat alkali. Boleh lah anda cuba pisang yang sedikit kehitaman untuk kurangkan sakit gastrik.

Halia
Halia membantu penghasilan mukus yang membantu mengurangkan keasidan perut. Kunyah halia atau rebus halia dalam air, dan minum air halia untuk kelegaan gastrik.

Bunga cengkih
Bunga cengkih adalah untuk digigit semasa gastrik.
Bunga cengkih membantu melancarkan perjalanan makanan ke arah perut dan meningkatkan penghasilan air liur. Air liur akan membantu proses penghadaman.bunga cengkih hilangkan atasi 


Selain cara-cara di atas, pada zaman moden ini, terdapat kesenangan dengan harga dan masa yang cepat jika anda mencuba mengamalkan pengambilan suplemen secara semulajadi juga dan diluluskan oleh Kementerian Kesihatan serta mendapat kelulusan JAKIM iaitu shaklee

Antara vitamin yang disyorkan adalah ESP, ostematrix , B complex dan peppermint ginger plus.

Set Gastrik Shaklee

Mengapa ESP?
Asid dalam perut menyebabkan ulser akan bertindak balas dengan ESP yang bersifat soya (protin) yang bersifat alkali. Ini akan mengurangkan keasidan dalam badan. ESP terdiri daripada 20 jenis asid amino yang bertujuan untuk membina sel baru dan menggantikan tisu rosak pada dinding perut semasa proses penghadaman berlaku. Ini sekaligus akan menjadi perisai di dalam badan kita untuk menyembuhkan luka akibat gastrik. Pengambilan ESP juga akan menyebabkan kita berasa kekenyangan dalam tempoh yang panjang sekaligus mengelakan perut kosong dan dimasuki angin penyebab sebu dan gastrik.

Mengapa Ostematrix?
Ciri-ciri bersifat alkali yang terdapat pada Oste iaitu dilengkapi dengan kalsium akan mengurangkan keasidan dalam tubuh badan. Ia sama seperti ESP. Bukan hanya kalsium, Oste juga mengandungi Vitamin D  yang bertindak menyerap kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang serta menguatkan kerangka. Mangesium pula berfungsi untuk menggalakan komposisi tulang dan rawan. Ia juga membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot serta menstabilkan denyutan nadi, memudahkan rembesan sisa keluar dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu.

Mengapa B complex?
Pesakit gastrik selalunya akan memakan ubat tahan sakit yang banyak memberikan kesan negatif dalam jangka masa yang panjang. Antara kesan yang dialami akibat daripada ponstan ini ialah, keradangan, luka, kebocoran pada perut, usus kecil dan usus besar dan sebagainya. Jadi kandungan B complex terdiri daripada 8 vitamin B ( B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan Biotin) amat diperlukan oleh pesakit gastrik untuk mengatasi masalah penghadaman. Ini kerana ia turut membantu menagani stress, sakit kepala, kemurungan, keresahan seterusnya menstabilkan emosi ketika sakit melanda.

Mengapa Peppermint ginger plus?
Ia membantu melegakan ketidakselesaan akibat masalah penghadaman kerana kandungan halia dan pudina yang terdapat dalam vitamin ini. Kandungan utama vitamin ini ialah pudina bertindak membantu penghadaman, melegakan sakit perut dan ulu hati, Halia pula untuk merangsang enzim salvia untuk pencernaan makanan, Ia melegakan ketidakselesaan perut dan usus, loya dan mual angin.Pokok Adas (fennal) , bertindak melegakan kembung perut dan Cekur manis ( anise) merangsang jus gastrik untuk pencernaan serta memberi tenaga dalam badan dan lembut pada usus.


APA YANG PERLU DILAKUKAN OLEH PENGIDAP GASTRIK??

1. Makan secara teratur
2. Elakkan makanan yang pedas dan masam
3. Elakkan minuman berkafein
4. Mengawal stress
5. Elakkan minuman berkarbonat
6. Berhenti merokok

Gastrik ni disebabkan perut kita terlalu berasid. Jadi untuk neutralkan asid, kita perlu cari makanan yang bersifat sedikit alkali.
Jika anda kekangan bajet memadai pengambilan ESP sahaja dengan cara yang betul (Konsultasi saya percuma dan tiptop).

Ok, di sini ada perkongsian dan testimoni mereka yang telah berjaya mengatasi masalah gastrik setelah mengamalkan Shaklee dengan izin Allah, alhamdulillah.


Testimoni 1 :

Testimoni 2 :

Testimoni 3 :

Pertanyaan, konsultasi boleh hubungi saya di:

call/wsaap : 016- 447 4510 @ 017- 485 2457
Hubungi Zalina


COD : taman medan, dato' harun, PJS 2, seri manja, taman sentosa, jln klang lama, angkasapuri, pantai dalam, ppum, um,

Penafian: Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi dilaman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.
* Testimoni ini adalah pengalaman customer dan hasil daripada setiap pengguna adalah berbeza. Sila konsult dengan 

No comments: