Saturday 11 March 2017

ANAK CACAT JIKA ABAIKAN ASID FOLIK

Ramai bakal-bakal ibu yang mengambil enteng tentang kepentingan folic acid di awal kehamilan. Malah ada yang tak peduli pun akan akibat yang bakal mereka hadapi jika mengabaikan kepentingan folic acid kepada bayi yang mereka kandungkan.


Meh nak share sikit ttg persediaan sebelum hamil.

Tau x ibu atau bakal ibu semua..

Pembentukan Spinal Bifida (kecacatan tulang belakang bayi) berlaku dalam minggu awal kehamilan lagi.

Waktu ini, mungkin ibu-ibu tidak tahu yang mereka sedang hamil.

Sekiranya ibu hamil itu kekurangan asid folik dalam badan, bayi dalam kandungan berisiko tinggi untuk mendapat Spina Bifida!

Once terjadi, maka that's it!! Bayi kita sudah mengalami kecacatan KEKAL di usia awal kandungan lagi. Allah.... Sedihnya 😭

Pengambilan asid folik pada minggu ke 13 & ke atas adalah sudah TERLAMBAT kerana ketika itu pembentukan tiub saraf sudah lengkap. It's too late already...

Oleh sbb itu, ibu-ibu digalakkkan untuk mengambil makanan yang kaya dengan asid folik 2 bulan sebelum kehamilan dan terus mengambilnya sehingga minggu ke 12 kehamilan.

Begitu juga kepada wanita yang merancang untuk mendirikan rumahtangga.

Mengapa??

Sekiranya anak pertama mendapat Spina Bifida, risiko untuk kehamilan seterusnya menghidap kecacatan yang sama adalah tinggi.

Oleh itu, makanlah makanan yang tinggi asid folik sebelum kehamilan pertama. Rajin2 lah makan sayur yer.

Kalau bimbang khasiat sayur banyak termusnah ketika proses memasak, maka top up lah dgn pengambilan supplemen.

Dan pastikan ianya supplemen yg semulajadi, bukannya sintetik tau.

B Complex Shaklee adalah supplemen semulajadi yg mengandungi kesemua 8 jenis Vitamin B yg diperlukan oleh badan (B1, B2, B3, B6, B12) termasuklah Biotin dan Asid Folik.


No comments: